GDPR een jaar later bij Magnus Business Gifts

Een terugblik.

Vorig jaar was het een drukste van jewelste. Alle data die wij bezitten van klanten – maar ook van klanten van klanten – moesten we in kaart brengen.

We moesten contracten met klanten opstellen.  Niet alleen met klanten trouwens. Ook met bepaalde toeleveranciers.

Ons mailingbestand moesten we terug onder de loep nemen. 

Er volgde de training voor ons eigen personeel, zodat ook zij op de hoogte waren van de nieuwe wetgeving én waar ze op moesten letten. Daarna snuisterden we in ons archief (papier en digitaal) naar data die we nu effectief nog bijhielden na mei 2018. En waarom.

Het aantal papierversnipperaars werd verhoogd. In elk kantoor is er nu één voor datagevoelige documenten.

Zie ik veel hindernissen door de komst van de GDPR?  

  • GDPR gaf mij inzicht over welke klantgegevens wij allemaal hebben. Vooral dan van klantengegevens van onze klanten. Hoe we deze beheren en waar we er nood aan hadden om die bij te houden.

    Mijn mailinglijst is wel gezakt naar 1.200 contacten…
  • Sommige contracten zijn tot op vandaag nog steeds niet getekend geraakt.

    We merken dat nog veel bedrijven nog niet hun GDPR-ronde afgewerkt hebben.
  • Bang voor minder e-mailingrespons?

    Eigenlijk zijn we anders met onze klanten gaan communiceren. Dat sommigen niet langer onze e-mailings wilden ontvangen? Beter dat we het nu weten vooraleer ze nog meer ‘aversie’ kregen van ons bedrijf. 

Zien we grote wijzigingen na de invoering van GDPR en wat zijn de effecten op onze branche geweest?

Op zich kan ik al stellen dat zowat elke leverancier de terugval van de USB-stick afschuift op de invoering van GDPR. Volgens mij is het grootste aandeel van de terugval in USB-sticks het feit dat je veel eenvoudiger documenten kunt delen. De technologie heeft zijn beste tijd gehad omdat er ondertussen gewoon nieuwe tools ter beschikking zijn.

Uiteraard onderschreef GDPR dat je geen data op USB-sticks meer zet. Maar naar ons gevoel werden USB-sticks in het verleden gebruikt om folders over te brengen. Vandaag worden deze geshared op online tools.

Dus een klein aandeel kan dan wel toegeschreven worden aan de invoering van GDPR.

Training door advocatenkantoor SUB ROSA LEGAL

We verzenden documenten op naam van onze klant naar zijn klanten of personeel.  Dit is delicate data waar we omzichtig mee omspringen. We volgden een training GDPR van advocatenkantoor SUB ROSA LEGAL in maart vorig jaar. Daardoor is het bewustzijn er binnen het team. Ik merk dat iedereen er hier intern met de nodige zorg mee omgaat.

GDPR levert ons niet dadelijk een verlies van omzet. Ik zie het eerder als een tool om onze klanten te tonen dat we een bedrijf zijn dat gedegen met de wetgeving omspringt.