VUCA-wereld en ondernemerschap

Tijdens mijn vakantie heb ik de gewoonte om een paar boeken te lezen. Zoals een boek dat ik kreeg. Het ging over leven in een VUCA-wereld. Waarvoor VUCA staat?

  • Volatile – Snel veranderend
  • Uncertain – Onzeker
  • Complex – Complex
  • Ambiguous – Vaag / dubbelzinnig

Ik vond dit eerder een negatieve benadering van de huidige maatschappij. Mijn eerste bedenking: was het voor mijn ouders of mijn grootouders of zelfs mijn overgrootouders dan zoveel anders om te ondernemen? In hun tijd was het toch ook een uitdaging om ondernemer te zijn, lijkt mij.

Oorlog legde bom onder ondernemerschap

Mijn grootvader had een grondstoffenbedrijf voor vee- en landbouwbedrijven. Terwijl zijn carrière doorkruist werd door een oorlog, lag dus ook zijn bedrijf redelijk stil. Was dat dan geen onzekere tijd? Zeker als je weet dat jij in tussentijds achtergelaten oorlogsvoertuigen zocht en die opgelapte ‘jeepkes’ probeerde te verkopen als vervoermiddel.

Dat is nog eens inventief omspringen met wat je krijgt aangeboden. Maar waar een wil is, is een weg…

Ook nu blijft ondernemen een uitdaging

In onze VUCA-wereld waar we vandaag in leven is het ondernemerschap toch wel een uitdaging, voel ik. Elk jaar opnieuw stel ik een businessplan op voor drie jaar. En elk jaar opnieuw merk ik dat ik dit moet aanpassen. (in de goede richting, maar wel aanpassen)

Personeel moet je op andere manieren aanpakken dan pakweg twintig jaar geleden. Verwachtingen van klanten liggen veel hoger dan toen ik mijn eerste stappen in de bedrijfswereld zette. En zo oud ben ik nu ook nog niet.

Je kon je nog schuilen achter “Oh, hebt u mijn fax niet ontvangen? Of mijn documentatie per post?”. Maar vandaag is dat dus niet meer het geval.

Maar we gaan niet klagen

Het gaat sneller, maar daar ben ik niet kwaad om. Vroeger was jij de expert, nu met het internet zijn je klanten evengoed geïnformeerd. De uitdaging is om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe gegevens. Daarnaast moet je zorgen dat de informatie die je deelt met je klanten de meest up-to-date versie is.

Is dat alleen in onze branche? Dat lijkt mij niet. Volgens mij geldt dit voor iedereen. Of je nu dokter, specialist of loodgieter bent. Dokter Google is de grootste ergernis van onze dermatoloog, bijvoorbeeld.

En dus is dit ook van toepassing in onze branche van geschenken.

Creativiteit is nodig

Inderdaad, we moeten creatiever omgaan en een toekomstvisie hebben. We leven in een universelere wereld dan pakweg vijftig jaar geleden. Dat merk je onder andere als je met ouderen praat over de vluchtelingen. Ze hebben bang van deze mensen. Maar als je dan vraagt: “Toen jullie klein waren, wat hebben jullie gedaan tijdens de oorlog?”

Antwoord: “Ah, onze ouders zijn met ons naar Frankrijk gevlucht.”

En dan zie je een frankske vallen (want toen waren er nog geen euros).

Poisitievere benadering van VUCA

Ik vond de woorden waar VUCA voor staan dus zo’n negatieve klank behouden. Tot ik recent het boek van Nathalie Bekx onder ogen kreeg. Zij gaf een voordracht bij ons. In haar boek stelt ze namelijk samen met Bob Elsen dat VUCA staat voor:

  • Visie: om uw plaat in deze wereld duurzaam te definiëren
  • Universeel: denken om het geheel te begrijpen en je niet blind te staren op deelfacetten
  • Creatief: om op een constructieve manier de chaos te verhelderen en opportuniteiten te creëren
  • Aanpassingsvermogen: om vlot en positief om te gaan met verandering

Ja, in die VUCA wil ik wel geloven en leven!