Door Ann Magnus

Ann Magnus over meer transparantie inzake handelspraktijken en veiligheidsregelsIk geloof in de professionalisering van onze sector. Daarom organiseren we infosessies voor collega-ondernemers, in samenwerking met Sub Rosa Legal. Zo zorgen we ervoor dat iedereen op de hoogte is van het wettelijk kader voor relatiegeschenken.

Op onze ontbijtsessies in Vilvoorde waren er niet alleen heerlijke koffiekoeken. De hoofdschotel was de presentatie over de wetgeving inzake relatiegeschenken. Samen met Sandra Gobert van het advocatenbureau Sub Rosa Legal bekeken we zowel fiscaal- & sociaal zekerheidsrecht als handelspraktijken & veiligheidsregels.

Ik hoor u denken: dat is gortdroge materie, maar Sandra bracht ze heel praktijkgericht. Iedereen kon ook vragen stellen, waardoor de aanwezigen gerichte informatie konden inwinnen. Die interactiviteit zorgde bovendien voor een dialoog tussen de gasten onderling.

Nood aan transparantie

Volgens mij heeft onze sector nood aan meer transparantie inzake handelspraktijken en veiligheidsregels. Zo merken we bijvoorbeeld dat sommige klanten niet weten dat ze een milieu- of Auvibelbijdrage moeten betalen. Als u geschenken aankoopt, is een leverancier nochtans verplichtdie bedragen in rekening te brengen.

Leveranciers kunnen de kosten doorrekenen aan u, de klant, of ze zelf betalen. Toch doen sommige bedrijven dat niet. Als later blijkt dat de milieubijdrage niet betaald werd, loopt u als klant het risico op een fikse boete.

Nee tegen namaak

We bekeken ook het probleem van (Slavische) namaak in onze branche. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je geen namaak in de markt zet, maar sommige leveranciers maken toch gebruik van de grijze zone. Zo zie je momenteel overal een look-a-like verschijnen van de Lamzac van Fatboy, maar dan zonder label. De bedenkers hebben dit succesvol aangeklaagd, want hier is zonder meer sprake van piraterij.

Magnus Business Gifts werkt alleen samen met leveranciers die actief uitzoeken dat artikelen uit China geen piraterij zijn. Wist u dat nieuwe producten op minstens zeven vlakken moeten verschillen van bestaande zaken? Doe zelf de test: verschillen kunnen zijn er op vlak van kleur, vorm, stof, prijs, logo… Zorg ervoor dat uw merknaam niet staat op een product waar mogelijk een re-call op komt!

Fiscaal attest voor relatiegeschenken

Ook over fiscaal- & sociaal zekerheidsrecht organiseerden we ontbijtsessies. Onze klanten weten namelijk niet altijd wat ze mogen geven, of vanaf wanneer ze recht hebben op een fiscaal attest. We bespraken enkele concrete cases, want het is niet altijd evident. Via een platform dat we aanbieden, kan elk bedrijf zijn fiscaal voordeel makkelijk bijhouden. Let op: als u een bepaald bedrag overschrijdt en hiervoor geen fiscaal attest kan voorleggen, riskeert u een boete.

Uit de reacties achteraf bleek dat de sessies heel waardevol waren en dus ook voor herhaling vatbaar. We slaagden erin de theorie toe te passen in de praktijk, met feedback die geïnteresseerden kunnen toepassen in hun reilen en zeilen. Het is ook zaak veranderingen in wetgeving op de voet te volgen. Binnenkort organiseren we daarom ook een sessie over de impact van de GDPR-wetgeving op relatiegeschenken.

Kon u er niet bij zijn en wilt u toch graag meer info? Contacteer ons dan gerust via info@magnusbusinessgifts.be of telefonisch:02 251 89 66.

De ontbijtsessie rond fiscaliteit en sociale wetmatigheden voor geschenken naar personeel wordt herhaald op donderdag 21 juni, in de kantoren van Excel Careers in Brussel.