Platform geschenken marketing en HR

Toen ik nog groen achter mijn oren zag, was ons bedrijf al bezig met spaarprogramma’s. In 1992 was dit met een catalogus. De fotoshoot om alle foto’s te hebben in de juiste setting, gebeurde zelfs nog op kosten van de klant. Alles werd manueel bijgehouden.

Zendingen, opvolging dienst na verkoop: het zat al verweven in het DNA van ons familiebedrijf. Hoe dat kwam? Mijn moeder had voordien een geschenkenwinkel voor consumenten. Daardoor wisten we ook welke merken verkochten.

Platformen, een blijvende trend

Ik ben opgegroeid met die winkel en de bijhorende ellenlange bezoeken aan beurzen en trendshows. Toen al zaten platformen voor marketing en spaarprogramma’s in de lift. Dat is nog steeds niet anders.

Het verschil is dat de data nu toegankelijker is. Een marketeer heeft graag data. Want data geeft een inzicht in het gedrag van zijn klant. En die klant beter begrijpen, is dan weer goed om je actie op af te stemmen en zo de sales te boosten.

Wel, mijn beste marketeer. We hebben er lang over gedaan, maar een klant wil zich persoonlijk aangesproken voelen. Met een campagne:

  • die op zijn lijf geschreven lijkt (differentiatie).
  • die makkelijk is en overzichtelijk.
  • die hem dat biedt dat hij al een tijdje wil.

Veel van de tools die vandaag voor handen zijn, kosten grandioos veel geld. Ook ik heb hier mee gestoeid.

Campagnes op maat

Ik ging nadenken in termen van wat mijn klant. De marketeer wil een platform dat hem de mogelijkheid biedt om campagnes op maat te maken, data te geven, overzichtelijk is, zodat hij snel rapporten kan verkrijgen, …

En elke euro die naar het platform gaat, is een euro die hij niet kan steken in een campagne naar zijn klant om zo zijn eigen sales te boosten.

Ik kijk dan vanuit ons standpunt (na ettelijke discussies met adviesraad en boekhouder – cijfermensen weet je wel): wij hebben een platform om te verkopen wat wij graag verkopen: geschenken. Simpel, toch?

Geschenken, ja daar draait het bij ons om. Grote of kleine, dure of goedkope. Geschenken en service in verzending en dienst na verkoop. Namelijk een platform dat werkt met de nodige transparantie. Mijn marketingklant kan mee volgen wat wij doen.

Platform as a service

Het platform draait ondertussen één jaar. We hebben er een aantal varianten op gemaakt. En na discussies waarin de aanhouder wint (ik), kan ik met enige fierheid zeggen dat we deze platformen aanbieden als een service.

Frons!  Jaja, want dat platform is onze tool om dat te verkopen waar ons bedrijf rond draait… geschenken. Daar ligt het verschil met bedrijven dat een marketingtool verkopen en daarin geschenken opnemen. Of een leverancier van business gifts die een platform bij zo’n marketingtool-verkoper leased.

We zijn voor een tool gegaan die volledig voor ons gemaakt is door een extern bedrijf. Zij bouwden op basis van onze architecturale tekening een platform:

  • Waar wij ons werk naar behoren in kunnen uitvoeren.
  • Waar de geschenken centraal staan.
  • Waar eenvoud in gebruik voor de spaarder key is.
  • Waar je als marketeer met een druk op de knop naar hartenlust campagnes in kunt aanmaken.

Een platform als een service? Ja, we hebben vier varianten. Voor elk type actie wat wils. En we binden niet aan vastgepinde bedragen.

Waar zit het addertje onder het gras?

Sommige klanten zochten naar het addertje onder het gras. Het addertje ligt hem bij de eindklant. Diegene die jij en ik dus willen pleasen. Diegene die niet langer als massa wil aangesproken worden, maar als individu.

Maar daar stopt het niet bij.

Onderweg op onze architecturale tekening van het platform, kwam ik op een HR-spoor terecht. Want vandaag je personeel belonen is een uitdaging.  Gaan we voor een CAO90bis, een kerstgeschenk, een beloning als ze meedoen aan de yogalessen of als ze carpoolen? Of geven we een geschenk op het moment dat er een verbetering is in het aantal dagen werkverlet, arbeidsongeval-dagen? Noem maar op.

Elke dag krijgen we een vraag van klanten om mee te zoeken naar dát geschenk dat de juiste boodschap overbrengt.  Of het nu voor klanten of personeel is.  Ook hier kan ons platform ingeschakeld worden.

Want geloof me. Dát geschenk geven aan zo’n massa individuen geeft vaak de indruk dat je een deel van de massa bent in plaats van een individu. Inderdaad, het groen is ondertussen weg achter mijn oren.