Pennen meest verkochte promotionele artikelen in 2018

In 2018 kochten bedrijven uit het assortiment promotionele artikelen het meeste pennen, elektronica en textiel. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van PromZ, het platform voor actiemarketing, promotionele producten & diensten in Nederland. Vooral het aantal pennen spant de kroon.

Stijging van budget voor promotionele artikelen

Het budget voor promotionele artikelen steeg bij de opdrachtgevers met 5,2% tegenover 2017. De verwachting was 4,8%. Voor 2019 zou het budget opnieuw stijgen met 7,3%. Bij meer dan de helft van de bedrijven maakt het budget voor promotionele artikelen deel uit van het marketingbudget.

Loyaliteit aan leveranciers kan beter

Meer dan 40% van de bevraagde opdrachtgevers weet nog niet welke leverancier in 2019 voor de promotionele producten gaat zorgen. Een derde zegt zelfs dat de keuze voor een nieuwe leverancier niet ondenkbaar is. Ze wisselen dus vrij frequent van leverancier. En die beslissing valt vaak last minute.

Twee belangrijkste criteria bij kiezen van leverancier

Uit het onderzoek blijken deze twee criteria van belang bij het kiezen van een nieuwe leverancier:

  • Originaliteit van de aangeboden producten (voor 56% van de opdrachtgevers)
  • Prijs (voor 50% van de opdrachtgevers)

En spoedorders? Bijna driekwart van de opdrachtgevers gaf aan weleens een spoedorder te plaatsen voor promotionele artikelen. Het gaat om 25% van het totaal aantal orders.

Hebt u hulp nodig bij het uitkiezen van promotionele artikelen? Contacteer ons.