Waarom loyaliteitsprogramma's?

Een loyaliteitsprogramma biedt heel wat voordelen. Zowel wanneer u er net mee start als wanneer u kiest voor een update van uw bestaand loyaliteitsprogramma.

Behoud van bestaande klanten

Het behouden van uw huidige klanten is een uitdaging. Toch is het goed om weten dat het gemiddeld zeven keer meer kost om nieuwe klanten te werven. Het verhogen van uw klantretentie met slechts vijf procent kan uw winst met 25-95 procent verhogen. Een loyaliteitsprogramma biedt klanten een reden om te blijven (kopen).

Aantrekken nieuwe klanten

Met een aantrekkelijk en interessant loyaliteitsprogramma dat klanten waardevolle beloningen biedt, trekt u gemakkelijker nieuwe klanten aan. Klantacquisitie is niet typisch het hoofddoel van een loyaliteitsprogramma. Maar het is altijd belangrijk om uw klantenpool aan te vullen, toch? En dat terwijl u hard werkt om uw oude klanten te behouden.

Afstoten ‘slechte’ klanten

Soms passen klanten niet bij uw bedrijf. Ze kopen niet genoeg of profiteren alleen van kortingen. Daardoor is de investering om hen te houden niet interessant. Bijgevolg is het winstgevender om deze ‘slechte’ klanten te verliezen. Een loyaliteitsprogramma dat ‘goede’ klanten beloont, kan hiervoor zorgen.

Aan de andere kant kunt u met een loyaliteitsprogramma ‘verloren’ klanten terugwinnen. Het succespercentage van het terugwinnen van inactieve klanten kan drie à vier keer hoger zijn dan het aantal nieuwe aangetrokken klanten. De reden? U beschikt over hun informatie, zoals aankoopgeschiedenis, contactinformatie en voorkeurscommunicatiekanaal. Gebruik dit in uw voordeel!

Verkoop wat u wilt en wat uw klanten willen

Met een loyaliteitsprogramma kunt u de aankoopgeschiedenis van uw klanten perfect volgen. Zo weet u welke producten u meer moet stockeren. Bovendien kunt u de producten die u wilt verkopen op de juiste manier vermarkten en verplaatsen. 

Concurrentievoordeel

Uw competitie blijft niet stilzitten. En u ook niet. Speciale aanbiedingen op een loyaliteitsplatform zijn een uitstekend idee wanneer u merkt dat uw concurrenten ook iets speciaals aanbieden. Of wanneer uw klanten andere oorden lijken op te gaan zoeken.

Ambassadeurs creëren

U wilt meer dan alleen trouwe klanten. U wilt ambassadeurs. Dit zijn klanten die vrienden, familieleden en collega’s vertellen hoe geweldig uw bedrijf is. Dit soort persoonlijke mond-tot-mondreclame is overtuigender dan welk ander promotiemateriaal dan ook. Als u uw klanten tevreden houdt, blijven ze niet alleen trouw. Ze worden een intrinsiek onderdeel van uw netwerk.

Wist u dat we onlangs een nieuw platform voor loyaliteitsprogramma’s lanceerden?