Wat zijn loyaliteitsprogramma's?

Een loyaliteitsprogramma is een activiteit om klanten te binden en aan te zetten tot herhalingsaankopen. Meestal door voordelen of cadeaus te geven. Vaak gaat het om spaarprogramma’s met een beloning voor een frequente koop. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat loyaliteitsprogramma’s een positief effect hebben op de loyaliteit van klanten. En die klantenloyaliteit is net een belangrijkere factor voor de winstgevendheid van bedrijven.

Spaarprogramma bekendste vorm

De bekendste vorm van een loyaliteitsprogramma is het spaarprogramma. De klant ontvangt bijvoorbeeld punten die hij kan opsparen. Die verzamelde punten kan hij inwisselen tegen cadeaus, exclusieve kortingen of geld. Het effect is voornamelijk psychologisch, aangezien de klant het verkregen voordeel of cadeau zelf betaalt.

Enkele voorwaarden voor succes

Dankzij een goed ontworpen en uitgevoerd loyaliteitsprogramma slagen bedrijven erin om de waarde van hun klantenbestand te verhogen. Hierdoor blijft de klant langer klant, wat de winstgevendheid van het bedrijf ten goede komt. Enkele voorwaarden om dit te bereiken:

  • Registratie: klanten moeten zich registreren voor het loyaliteitsprogramma om er gebruik van te kunnen maken.
  • Looptijd: het loyaliteitsprogramma heeft een onbeperkte of een langdurige looptijd.
  • Gestructureerd: het programma beloont de deelnemers op een gestructureerde manier voor gewenst gedrag.
  • Divers: het programma is een verzameling van verschillende marketingacties, zoals kortingsacties, wedstrijden, mailings, spaarprogramma’s, …

Wist u dat wij onlangs een gloednieuw platform voor loyaliteitsprogramma’s lanceerden?

Ook mogelijk voor personeel

Een loyaliteitsprogramma is ideaal om klanten langer aan uw bedrijf te binden. Maar dat geldt ook voor uw personeel met een retentieprogramma. Het loyaliteitsprogramma voor uw medewerkers, zeg maar. Hiermee beloont u uw medewerkers voor het behalen van een bepaald doel. Denk maar aan een verkoopsdoel of het aanbrengen van een nieuwe collega. Hiervoor krijgen de medewerkers bijvoorbeeld punten in hun spaarprogramma. De gespaarde punten kunnen ze inruilen voor producten of diensten waaruit ze kunnen kiezen.

Hebt u interesse om een loyaliteitsprogramma of retentieprogramma op te zetten? Wij helpen als marktleider graag bij de uitwerking ervan.