MVO

MVO-inspanningen

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn geen holle woorden in onze onderneming. Ze komen vanuit het DNA van bestuurder Ann Magnus en worden bovendien gedragen door iedereen binnen de onderneming.

Dit vertaalt zich in een uitgesproken MVO-beleid. Transparantie is een belangrijk onderdeel van MVO, transparantie door interne en externe communicatie. Sociale en andere media vormen een platform dat we voornamelijk gebruiken om producten en acties in de kijker te zetten.

Om over onze duurzaamheidsinspanningen te communiceren hebben we gekozen om dat te doen aan de hand van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de VN, ook gekend als de 17 SDG’s . In deze rapportering komen onze geleverde inspanningen in 2019, 2020 aan bod en worden onze geplande en reeds deels gerealiseerde inspanningen in 2022 toegelicht.

MVO magnus busines gifts

PEOPLE - PLEASURE

We zorgen voor een aangename en veilige werkplek, niet enkel binnen onze kantoren maar ook voor thuiswerkers. Er wordt steeds meer van thuis uit gewerkt dus ook daar moet rekening gehouden worden met ergonomie en zorgen we voor een goede work-life balans. Er worden duidelijke afspraken gemaakt en werktijden worden afgebakend in onderling overleg.

Opleidingen en teambuildings zorgen voor blijvend leren en creëren eveneens betrokkenheid. Er wordt steeds gezocht naar een gezond evenwicht tussen bijscholing, creativiteit en plezier. We voorzien ook stageplaatsen om anderen te laten kennismaken met onze sector en onze kennis te delen.

Het respecteren van mensenrechten, degelijke arbeidsomstandigheden, maatregelen tegen corruptie en discriminatie maken deel uit van ons Ethisch Charter dat door al onze leveranciers moet onderschreven worden. Onze grootste leveranciers worden eveneens onderworpen aan een uitgebreide MVO leveranciersbevraging.

In onze eigen onderneming is geen plaats voor racisme, discriminatie of pesten en zijn er gelijke kansen en is er een gelijke verloning voor M/V/X. Dit is niet enkel vastgelegd in ons arbeidsreglement maar ook in ons huishoudelijk regelement. Het is bovendien een thema dat aan bod komt in meetings en opleidingen.

Op 01/01/2022 zijn we verhuisd naar onze nieuwe kantoren waar buiten veel aandacht naar ergonomie en lichtinval ook rekening wordt gehouden met de gezondheid. We hebben ons aangesloten bij Sport Vlaanderen als sportbedrijf, dit houdt in dat we wandelen tijdens de pauzes, dat we van en naar het werk fietsen aanmoedigen en dat we bij slecht weer kunnen ontspannen bij een potje tafelvoetbal. We hebben ook douches met spaarknop voorzien voor de sportievelingen.

PLANET

Om onze milieu-impact te verbeteren definiëren we verschillende acties in ons MVO jaaractieplan, net zoals we dat doen voor alle andere thema’s die aan bod komen. Zo hebben we in 2020 ons wagenpark grondig onder handen genomen en werden  dieselvoertuigen vervangen door elektrische, hybride en benzinevoertuigen in functie van hun bestemming en het aantal kilometers dat ze afleggen. Ook thuiswerk heeft een positief effect op onze CO-uitstoot en werd onder andere daarom een permanente regeling die ook na de pandemie zal worden aangehouden.

In 2020 zijn we gaan samenwerken met een nieuwe logistieke partner en dankzij die samenwerking hanteren we het OOOT principe, One Order One Tree, voor elke levering wordt 1 boom geplant via Trees for the future. In 2021 hebben we 3.979 bomen kunnen planten, ook weer een stap in de goede richting om onze CO₂-impact te beperken. In 2022 gaan we ook onze Carbon footprint bepalen om zo doelgericht te kunnen verbeteren.

In ons aanbod worden steeds meer ECO en gerecycleerde producten opgenomen, we bieden de klant ook steeds bijkomend een duurzaam alternatief aan. Ook wegwerpplastic verdwijnt uit het aanbod en wordt vervangen door herbruikbare alternatieven die niet of minder vervuilend zijn voor de oceanen.

Op de vorige locatie kwamen de plannen voor het plaatsen van een bijenhotel in conflict met de beheerders van het bedrijventerrein. Nochtans een bedrijventerrein dat voorzien is van zonnepanelen en zich profileert als duurzaam, één van de redenen waarom we vroeger voor dit bedrijvenpark gekozen hebben. Het bijenhotel en de bijenkorven kregen in 2021 een nieuwe bestemming in de buurt van bloemenweides en het nieuwe kantoor. De honing van de bijenkorven bieden we aan onze klanten aan als relatiegeschenk.

Vermits stockage, uitpakken en herpakken niet meer op onze eigen locatie gebeurt, hebben we zeer weinig afval. We zien er wel op toe dat de afvalsortering bij onze partners op een goede manier wordt uitgevoerd. Het overige afval van onze kantoren wordt eveneens degelijk gesorteerd.

Bij de bouw van onze nieuwe kantoren hoopten we de nieuwste technologieën te kunnen implementeren zoals zonnepanelen in combinatie met een groen dak en verwarming op waterstof. Door stedenbouwkundige en andere beperkingen hebben we niet al onze plannen kunnen realiseren maar hebben we toch het volgende in ons gebouw kunnen integreren: warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie, zonnewering op zonne-energie, extra isolatie bovenop de verplichte (24 cm i.p.v.18 cm) en de installatie van een waterfiltersysteem dat rechtstreeks is aangesloten op de waterleiding.

MVO magnus business gifts
MVO magnus business gifts

PROSPERITY

Ondanks een turbulente periode na de overdracht van de vennootschap op de volgende generatie en de Coronaperikelen realiseren we een gestage groei, in 2021 zelfs een significante groei.

Misschien wel dankzij corona hebben we een ommezwaai gemaakt en besloten ons businessmodel grondig te herzien. We gaan weg van het idee om alles in eigen beheer te doen op een eigen locatie. 2021 is het jaar van de uitdaging op dit vlak. De toonzaal, die de laatste jaren slechts sporadisch door klanten werd bezocht, verdwijnt. Een nieuwe, efficiëntere manier van werken die duidelijk resultaat oplevert.

Ook de focus binnen ons klantenbestand is veranderd, de klant die belang hecht aan degelijke en duurzame producten komt meer in beeld.

Niet enkel voor onszelf creëren we welvaart, we doen dat ook voor anderen op verschillende manieren. Onze werknemers krijgen een verloning volgens de wettelijke barema’s of beter en hebben extralegale voordelen zoals een hospitalisatieverzekering.

Door ook als management continu bij te scholen, onder andere via trajecten bij Guberna, blijven we mee met de laatste ontwikkelingen op bestuursniveau en qua wetgeving.

Om jongeren de nodige kansen te geven, bieden we ook in 2022 weer stageplaatsen aan, zo versterkt Maxime het communicatiegedeelte en ondersteunt Nawal de administratie.

We werken samen met het activeringscentrum van het psychiatrisch centrum van Tienen en maatwerkbedrijf BWB Londerzeel om op die manier te zorgen voor kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 
 
 
 

PEACE

Monitoring en meting van klantentevredenheid maak deel uit van ons MVO-beleid. En niet enkel onze klanten zijn belangrijk, al onze andere stakeholders hebben hun belang voor onze onderneming. We hebben dan ook al onze stakeholders in kaart gebracht in een uitgebreide stakeholderanalyse die deel uitmaakt van onze strategische korte, middellange en lange termijn doelstellingen.

Onze GDPR-procedures en de bijhorende periodieke controles beschermen onze klanten en contacten tegen misbruik van gegevens en andere digitale bedreigingen.

We hebben er tevens voor gekozen om te werken met vertrouwelijkheidsclausules op maat van de klant. Het servicepakket dat we bieden is heel divers en de vragen en noden van de klanten zijn dat eveneens. Op deze manier worden steeds alle GDPR thema’s besproken en onder contract gebracht, een voordeel voor beide partijen.

MVO Magnus Business gifts
MVO magnus business gifts

PARTNERSHIPS

Samenwerking is de toekomst en maakt deel uit van ons nieuwe businessmodel. Het heeft altijd deel uitgemaakt van onze bedrijfsfilosofie maar is de laatste jaren nog versterkt en zal steeds belangrijker worden.

We werken zo veel mogelijk samen met lokale partners maar er zijn ook duurzame samenwerkingsverbanden met buitenlandse leveranciers. We zijn als sector nu eenmaal afhankelijk van vraag en aanbod, wat niet wil zeggen dat we met eender wie in zee gaan.

Deelnemen aan ervaringsuitwisselingen in combinatie met actief lid zijn van werkgeversorganisaties zorgt voor een verruiming van kennis, het tot stand komen van samenwerkingen en duurzame partnerschappen.

 
 

Onze duurzaamheidsinspanningen werden in 2021 beloond met een gouden ECOVADIS medaille.

Met een 92e percentiel scoren we beter dan 92% van de beoordeelde bedrijven.

Winkelwagen
Er zitten geen producten in uw winkelmand
Doorgaan met winkelen

Bel mij terug

Vul het onderstaande formulier in en wij nemen graag contact met u op.

Offerte-aanvraag