Inzichten die leiden naar onderzoek

Drie maanden geleden volgde ik bij Groeiatelier een CEX-workshop (customer experience voor de slechte verstaanders onder ons) met Rik Vera.

Er waren ook een aantal potentiële klanten om mee te sparren. Daardoor kreeg ik nieuwe inzichten. Waarvoor eeuwig dank.

Wat die inzichten zijn?

Wij zitten in een sterk veranderende markt. Traders zetten ons voor een grote uitdaging. Zij maken hun verkoopsplatformen zo eenvoudig, dat iedereen er rechtstreeks op kan gaan kopen. En er is ook China. Zij leggen massaal contacten via social mediakanalen, zoals LinkedIn. De grote merken verdelen hun artikelen via andere kanalen dan B2C. Op die manier kunnen ze hun voorraden toch nog weg krijgen en boren ze nieuwe markten aan.

Eigenlijk zijn we allemaal zoekende.  Zoekende in the new normal

Aan het zoeken naar hoe wij een stukje van de cake (of een kruimel) kunnen te pakken krijgen. Terwijl we eigenlijk moeten denken: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de cake door ons gegeten wil worden!

De start van een onderzoek

Onze nieuwe inzichten zijn ondertussen in onderzoek omgezet. Dat was een leuke om te doen.

En ja, de klant staat bij ons al centraal.  En ja, we werken al op basis van briefings. Al weten nog veel klanten dat niet. En hoe staan we digitaal? Ja, we hebben een website en zijn actief op LinkedIn en Insta. Maar wat met de rest? Daar laten we nog veel opties liggen.

Want wij zijn geen box-movers. Maar weet de wereld dat? Nee, de wereld weet dat niet.

Digitale marketing

Ik ben opgebracht uit een echt Vlaams ondernemersgezin. Het credo: doe nu maar gewoon.

“Je moet niet zo alles tentoon spreiden zoals een Nederlander doet (zelfs tentoonstellen wat je misschien nog niet 100% bij machte hebt). Trial en error? Oh nee, zeker niet toepassen. Alleen iets doen als je 200% zeker bent dat het goed is.”

Daaruit is ook voortgekomen dat in mijn adviesraad iemand moet zitten die zijn weg kent in digital marketing en dit als een pro neerzet. Check!

En kerstomaten

Maar waarom ik hier vandaag een blog over schrijf? Omdat ik heel blij werd toen ik laatst in de supermarkt liep. Ik dacht er terug aan mijn case in de workshop. Ik was hierin ‘klant’ voor een bedrijf dat kerstomaten levert aan supermarkten. Daar wist ik iets van als moeder van drie kerstomatenverslinders (ik koop vijf doosjes per week!).

Hoe zouden mensen met kinderen meer kerstomaten kopen van het merk?

Ik had een magisch plan. Eigenlijk vraag ik me vandaag af wat ze met mijn plan aan het doen zijn. Hoever staan ze? Hebben ze issues waar ze vragen bij hebben? Net zoals ik die had? Want hé, een groeiatelier zet iets in gang. Maar de question mark moet een antwoord krijgen. En nee, dat gaat niet over één nacht ijs. En misschien moet er nog gesleuteld worden.

Wat een workshop zoal teweeg kan brengen!

Dankjewel

Merci Groeiatelier. Thanks Rik Vera.

Dankjewel team om mee te gaan in alle gekke sprongen dat je baas maakt in deze veranderende wereld.

Maar het is voor een groter goed, namelijk het future proof maken van ons bedrijf. Jawel, ik hoor het zeker in de coulissen als er geopperd wordt “ze heeft een workshop gevolgd”.